smurfens-dag

Direktlänk till inlägg 10 juli 2011

Nu är det lugnt

Av Åsa Rönning Mickelsen - 10 juli 2011 21:21

Nu är det såpass lugnt att jag får satt mig      ned och samlat litegranna att skriva om här. Biodlingen/biröktinga går bra på måndagarna med en liten nackdel att min drottning dog och den nya försvann under sin parningstur, jag fick anskaffat en ny drottning av vår lärare  som var parad och klar och hon sattes in i kupan för att då bli den nya arbetsgivaren för mina bin. I morgon måndag 11juli skall vi se om det skett något positivt i kupan min  . Det är jätteroligt men jisses vad mycket att lära sig gällande biodling/birökting det går inte in i expressfart i skallen   precis men kommer lite av gången känner jag och frågorna som kräver svar haglar över våra handledare,det blir nog bra till slut. Visst ser vi ut som austronauter hela gänget

Här har vi var och en lyft av våra lådor/kasser för att i första kupan leta efter drottningen och se efter ägg och larver,det är så smått så det är bara att konstatera att en optikertid bör bokas hehe glasögonen   är för svaga så att säga.

  

Denna främsta  stapeln av fyra kupor är mitt gäng som ni ser är det liv på utsidan som skall in när jobbet är gjort,grannen med den gula kupstapeln har också rejält liv på utsidan. Bina kan se hotfulla ut när man ser så många men dom är väldigt fredliga om dom inte blir klämda. Jag har fått bistick så jag är inte helt befriad. Tack och lov har jag inte utlöst någon reaktion på sticken men den som inte tål bistick kan det bli livshotande för. Träffade en äldre man som höll på i många år med biodling och plötsligt en dag blev han stucken och svävade mellan liv och död så han avslutade all biodling men han hade massor av information som var nyttig för mig.

   

Här jobbar vår handledare med att ordna en liten box som har en drottning och ett litet hov av bin till att göra nya avläggare(ett nytt gäng till ny kupa) jag kom inte med på detta då min drottning i första kupan blev borta kanske att jag får starta kupa nummer två denna måndag med avläggare vi får se. Honung får jag iallafall för jag har en jättetung kupa som jag inte kan lyfta själv(av andra skäl) så den får jag jättesnäll hjälp med. Vi är ett fantastiskt gott gäng vill jag säga och det är inte bara killar med i detta gäng utan några tjejjor också som det inte är för många av i biodlarnas/birökternes värld.


MUSEETUR MED GAMMELTRAKTORNS VÄNNER

Min husbonde    Glenn och jag   har varit på en liten museetur till bland annat Bornholm och runt i Skåne det var väldigt trevligt och mycket gammalt fint att se på. Vi tog båten till Köpenhamn och var på Dieselhouse och såg när dom startade igång en enormt stor dieselmotor ,snacka om power alltså.  

Båten till Köpenhamn från Oslo.

  

Glenn i sjöluften eller i blåsväder hehe.

På Bornholm i ett av museerna var det en kvinna som skänkt 6170 st kaffekoppar till museet wow det var fullt i taket och från golv till tak på ett par av väggarna,mycket imponerande samling för mig som porslinsmålare.

  

Vi reste vidare och kom till Per Larssons museum staffanstorp där var det massa gamla fina ting,det var sonen Rickard Larsson som tagit över museet då båda hans föräldrar förolyckats i en svår olycka för ca ett år sedan hans syster hade även hon gått bort ung och kvar står denne Rickard att föra vidare sina föräldrars livsverk.  Rickard har även varit mycket duktig i roadracing men efter familjetragedien lagt av med det. Jag förstår hans val fullt och fast.

   

Denna gamla barnvagnen hade han i samlingen det var järnhjul på den såpass välbevarad.

  


Här mottar Rickard Larsson vimpeln för gammaltraktorns vänner av Dag Bäkkedal som tyvärr försvann lite bakom hatten so hänger på pelaren. Det var en avkopplande trevlig tur som vi behövde både Glenn och jag. 


 Tack och hej kvällen för mej,kram.    


 
 
Kim

Kim

12 juli 2011 01:02

Jag är rädd för bin så tycker att du är så modig!
Förstår att det är en ny stor värld du ramlat in i, mycket att lära sig.
Men det är toppen att kunna hitta nya intressen.
Livsviktigt att fortsätta lära sig hela livet...

Ja där hade du "några" koppar att hämta inspiration från :-))

Lät som en mysig resa det där.

Och roligt att få se en bild av gubben din.

Kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Åsa Rönning Mickelsen

12 juli 2011 10:02

ja vad sjutton vi lär så länge vi har elever eller lever vilket det nu var hehe.Min drottning hade gjort sitt jobb i kupan igår och jag har fått massor med honung hehe det var faktiskt 14ramar och dom andra kompisarna låg på mellan 6 o 10 ramar,jeeesss jag vann haha. Inspiration av kaffekopparna kan jag lova dig att det kom men jag är ju för kort i rocken så jag fick inte sett dom som hängde ända upp mot taket ,rackarns var nog som allra finaste hihi men kul var det. Min husbonde som då av ursprung är norrman har blivit stoppad på tåget för passkontroll så höhö han flyter gott in i utlandet han på en ferietur. Kram o stå på du med nu när vi är gamla nog till alla knasgrillerna vi har och får

 
Ingen bild

Myran

25 juli 2011 21:43

Hahaha.... kan inte du själv kliva in som bidrottning. Tror resultatet hade blivit helbra. Ser dig redan sittande med fladdrande vingar och krona på huvudet skrikande: "kom alla mina små mansbin"!!!
Kram!

Åsa Rönning Mickelsen

30 juli 2011 14:29

hahahah tanken fanns men det är så mörkt där hahaha

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Rönning Mickelsen - 15 februari 2012 13:32

  Idag var det så att halv elva kaffet satte sig i strupen,seakinghelikopter och luftambulans kom lågt över taket här så jag trodde kopparna trilla ur köksskåpet av vibrationerna. Det är så att ett Flirt tåg har vid provkörning spårat ur mellan dä...

Av Åsa Rönning Mickelsen - 13 februari 2012 23:09

Att vakna idag var inget gött,hade så ont i skallen att det gick ned i ryggraden, kunde tro att man varit på en rejäl baluns med bara dryckesvaror     ,men icke . Har varit lite dassig ett par veckor så nu var det tydligen grand finale för ALLA baz...

Av Åsa Rönning Mickelsen - 12 februari 2012 15:29

Antingen har jag för lite att göra eller för mycket att göra eftersom det inte bloggas så ofta som jag tänkt mig,jag kanske rent av inte har något att blogga om  men skit samma lite livstecken får man ge ifrån sig ibland  .  Det är kaos som alltid ...

Av Åsa Rönning Mickelsen - 29 december 2011 21:02

AAAAHHHHHHH vilken härlig dag det varit  . Om det är så att någon kommer på mig med att Åsa   du har sagt att du inte tycker om vintern, så är det bara lögn hela vägen. Gissa om jag ÄÄÄÄLSKAR vintern ! Hehe med vissa förbehålll ja,där kom den. Sol  ,...

Av Åsa Rönning Mickelsen - 25 december 2011 17:56

Nu ser jag igenom min blogg,har ju inte varit inne på månader. Har jag varit upptagen eller har det inte hänt något tro?    Om sanningen skall fram har det väl hänt både ett och annat i positiv riktning,har väl varit så glad att jag hållit det hemlig...

Skapa flashcards